söndag, juni 27, 2010

WTF?!?! Barnkläder... Återigen

Jag kan förstå att man som mamma köper kläder i rosa med tryck som sötnos, prinsessa, gullig etc till sina små döttrar och blåa plagg med texter som cooling, liten men stark och osv men jag tycker INTE att det är rätt. Och fan vad svårt det är att hitta könsneutrala kläder, nästintill omöjligt men idag tog fan priset. På Ikea av alla helvetiska ställen sprang jag på ärketypen av en svensk medelsvensson familj med två barn en tjej och en kille helt enligt normen. Foppatofflor och baggyshorts på lillkillen okej för mig. Klackskor på lilltjejen ca sex år gammal, kjol och tajts. Okej för mig. Mamman i tajta kläder och kort kjol. Okej för mig. Pappan i sandaler och korta khakishorts okej för mig. Tröja med superman tryck på lillkilen det accepterar jag men tryck med texten little bitch, l i t t l e b i t c h. LITTLE BITCH. Inte okej för min del. INTE någonstans! Hur i helvete tänker man som förälder när man låter sin unge ha en tröja med den texten?! Jag blir så trött. Bortsett från det bjöd Ikea på en bajskatastrof av bisarra mått (jag har aldrig varit med om någonting liknande, varken på min praktik på Skånes djurpark, under min tid på förskolor, som hundägare eller när jag arbetat på ålderdomshem) några paket rösti, sopsorteringskärl och en barnstol att ha hos mamma och pappa. Innan ikea hann jag boka flygbiljetter till hofi och plugga hur mycket som helst. Nu är det soffläge och sen sömn som gäller måste bara rensa hjärnan

1 kommentar:

andrea sa...

Berätta mer om bajskatastrofen! :D Dont leave us hanging! ;D