onsdag, augusti 04, 2010

som på beställning

Och som på beställning kom regnet. Lägenhetens alla fönster är öppna, alla lampor släkta och på bordet brinner värmeljusen, andelampan är laddad med rökelsepinnar och genom balkongdörren som står på vid gavel stänker lite regndroppar in över parkettgolvet. Luften är klar och krispig, så lätt att andas och min kropp känns inte riktigt lika slutkörd längre. Jag låter mig förtrollas av blixtarna och myser till mullret, av den  krispiga luften och av den behagliga temperaturen. Det enda som gör att jag inte njuter fullt ut är tankenr  på hur många skördar som går förlorade, så här hårt regn har en tendens att få den raps som ännu inte tröskat att lägga sig och slå av mogna korn. Att vara bonde är ett helvete mellan varven, det är jag övertygad om, oavsett vad pappa säger.

Inga kommentarer: