onsdag, februari 02, 2011

tajta kläder får flickor i förskoleålder att vilja banta

Tajta kläder får flickor i förskoleålder att vilja banta fattar ni, i förskoleålder, små tjejer som inte borde veta vad bantning är, och detta delvis på grund av de kläder som mamma och pappa väljer ut. jag vill fan kräkas.Att flickors kroppar sexualiseras tidigt och görs tillgängliga för allmän bedömning genom tighta kläder och att pojkar får ha sina kroppar i fred är ingenting nytt men det får mig att vilja gråta.. Jag blir så jävla ledsen, arg och uppgiven när jag ser små flickor utspökade som dockor på öppna förskolan, de kan inte röra sig, än mindre leka i allt ryschpysch (vem med sina sinnens fulla bruk sätter på en krypande bebis en kjol?!). Jag blir så trött.  

2 kommentarer:

Morrica sa...

Tajta, elastiska och flexibla plagg som tights och smidiga bomullströjor t ex är klart lekunderlättande. De värmer och skyddar den pälslösa människohuden utan att vara så värst i vägen, fastnar sällan i buskar och leksaker och knölar inte ihop sig obekvämt.

Men det är en annan sak än dessa slimmade modekläder. Till kalas och när det ska vara lite extra så är det klart att ongen ska få vara extrafin och få pynta sig som alla andra (och lite mer om det råkar vara så att kalaset inträffar under en glitterperiod i barnets liv, ty sådana kommer då och då) men till vardags måste lekfriheten få gå före föräldrarnas fåfänga.

(Jag blir så frustrerad att jag alliterarerar =)

Mia sa...

Mycket bra artikel, tack för länken! Det är så himla tråkigt att barn har olika förutsättningar redan tidigt i livet på grund av sitt kön. Detta i Sverige 2011!

Det som irriterar mig mest är inte kläderna i sig utan att barn (läs: flickor) förväntas vara försiktigare eftersom att de inte har anpassade kläder (ljusa färger, tighta etc.) för lek. HERREGUD vad ÄR det barn gör om dagarna - just precis: LEKER och utvecklas!
'
Sorry, vara bara tvungen att skriva av mig - hoppas det var okej! :)