tisdag, oktober 18, 2011

dagens kvinnoideal..?

Okej, det här fick mig att börjar gråta. Av ilska, av maktlöshet, av frustration och till och med lite uppgivenhet. Jag har inte insett riktigt hur illa det står till i delar av samhället och exakt hur sjuka idealen är även om jag brukar bli påmind om det inom förskolans värld lite då och då (som till exempel den där tre och ett halvtåringen som vägrar äta någonting annat än sallad för att ”man blir tjock av mat...”).



Bilden sprids på facebook just nu, det var där jag hittade den och jag kunde bara inte låta bli att länka den vidare. Anna Åkesson som lagt upp bilden har hittat dockan i fråga på Barnens Hus och skriver såhär:
Bild tagen på Barnens hus i Umeå. Det är för jävligt. Barbiedockan har alltid varit smal och kritiserades för sin överdrivna figur redan på min tid. Att hon kunde blir smalare trodde jag var omöjligt. Rimligtvis borde hon bli tjockare med tanke på hur vårt samhälle ser ut. Härmed bojkottar jag barnens hus för alltid. För den här kroppen är anorektisk. Även med 70-tals-mått mätt. Undrar om jag ens kommer kunna sova nu för att jag är så förbannad!
Jag skulle kunna skriva spaltmeter efter spaltmeter om det här men har inte riktigt tid. Eller ork. Jag är verkligen inne på slutspurten av examensarbetet nu, det skall in på fredag klockan tolv noll noll, och har hundra grejer kvar att skriva om. Eller, det är i alla fall så det känns. Jag drömmer mardrömmar om att min handledare ringer mig natten mellan torsdag och fredag och säger att arbetet inte håller måttet, att jag inte tillåts lägga upp det och vaknar med kallsvettig rygg och darrande underläpp. Jag har en ångestfågel i mitt bröst, en klump i magen som när som helst brer ut sig och tar över, får mig att andas snabbt och tappa fokus.

4 kommentarer:

Mia sa...

Det som skrämmer mig mest är att det uppenbarligen finns en marknad för denna docka (annars skulle ju den aldrig tillverkats i första hand). Vad jag har förstått av artiklar på nätet har Barnens hus "tillfälligt" tagit bort den ur sitt sortiment.

One Woman Army sa...

Tydligen är barbiedockan något som är designat av Christian Louboutin (och finns i flera utgåvor/ limited editions etc) där en talesperson hade uttalat sig att han valde att ändra på dockan för att han tyckte anklarna var för tjocka. Skrämmande.

http://www.nbcnewyork.com/blogs/threadny/Christian-Louboutin-Makes-a-Barbie-with-Skinnier-Ankles-64006902.html

Aloha Riot sa...

Mia, att Barnens Hus "tillfälligt" tagit bort dockan gör mig inte ett dugg gladare, i praktiken betyder det ingenting alls. Klart att det finns en marknad för sådana dockor. De avbildar det rådande idealet (vilket i sig är heeeeelt fucked up). Fan, jag blir så ledsen på föräldrar som inte reflekterar och leksaksföretag som profiterar på det med konsekvensen att allt fler unga tjejer och killar mår dåligt. Blä.

Aloha Riot sa...

Fresh Meat. Tack för länken! Det där ahde jag inte en aning om. Det är s att jag vill kräkas.