fredag, oktober 21, 2011

"En fredag är en lång utandning"

Jag har en mycket klok och filosofisk vän som är en mästare att hitta ord. Idag är det fredag och hon skrev såhär om dagen idag på sin blogg:


Det ligger ett dis av matt lättnad att anlända till en fredag. En fredag är en lång utandning, som att man någonstans oroat sig för att verkligen ska fixa alla sena pluggnätter eller tidiga arbetsmornar eller en kombination hela veckan ut. En fredag är en liten milstolpe som då den blir en i raden inte längre läggs märke till. En detalj, en bagatell men just nu avslappnande likt en skön massage.
Det är svårt att inte hålla med, för att inte säga omöjligt. Jag skall skriva några rader till, ordna de sista referenserna och sen skall jag bege mig till orkanen för att skriva ut. Solen lyser, frågan är om jag orkar rulla dit eller om jag är för trött på grund av sömnbrist. När klockan ringde 06.30 var jag allt annat än pigg. Lilla W har inte sovit många sammanhängande minuter inatt p grund av sin astma och hosta. Alltså vad gör man när kiddot inte kan andas? Man finns där och tröstar, hjälper till så gott det går, medicinerar. Men jag kan ju inte hosta åt en. 

Inga kommentarer: