tisdag, juli 19, 2011

Bokmalen rapporterar

I och med det att skolan slutade och min föräldraledighet drog igång så har jag helt plötsligt fått tid till att läsa annat än kurslitteratur. Den senaste avverkade boken har verkligen inte varit någon feelgood-bok för min del, i alla fall inte de första tre fjärdedelarna av den.



Jag älskar dig inte är hmm, vad skall man kalla den, identifikationslitteratur passar nog bra, av rang. Christina Stiellis debutroman handlar om den självutplånande Lotten dom gör allt för sin familj och sin man som en dag hasplar ur sig orden jag älskar dig inte. Det är starskottet på en lång, rälig och livsomvälvande skilsmässa. Författaren lyckas verkligen att hålla mig fången i ett ångestgrepp från början till slut och jag kommer på mig själv att gråta av sorg, ilska och smärta både en och två gånger. Det var längesedan jag läste en bok med en sådan känslointensitet och rå ärlighet som denna.
Läs den!

Inga kommentarer: