måndag, januari 02, 2012

Ännu en måndag

Så var det måndag igen. Jag sitter och försöker att skriva de sista individuella inlämningsuppgifterna i kursen "att vara lärare". Sen är jag helt färdig. Om sanningen skall fram så går det sådär inte alls. Jag har noll motivation, noll inspiration och noll kurslitteratur hemma. Kan du inte peppa mig att ta tag i det här allra sista nu? Så att jag faktiskt blir färdig i tid och slipper sitta med det och hetsskriva kvällen innan inlämning. Snälla?

Det känns märkligt att snart vara färdigpluggad.. Jag har pluggat så väldigt länge nu. Snart sju år på universitet/högskola.. att inte längre vara inskriven, jag vet inte, det känns både bra och väldigt märkligt. Jag är å ena sidan väldigt, väldigt trött på att plugga, jag är trött på  Malmö högskola lekskola som inte upprätthåller sina skyldigheter gentemot studenterna, trött på plugghetsen och ångesten det för med sig för min del, trött på kursare som drar, på att få kämpa för att utbildningen skall bli mer värd. Å andra sidan så älskar jag att plugga, att läsa, utvecklas. Att få byta idéer, tankar och teorier med likasinnade. Att utmana och att utmanas och faktiskt få betalt för det (nåja, kunna ta CSN-lån och slippa jobba samtidigt). Jag tror aldrig att jag kommer att sluta läsa, i alla fall inte så länge jag är yrkesverksam inom förskolan och skolans värld, i mitt huvud går det inte riktigt ihop. Kunskapande och kunskap om lärande är ingenting statiskt och varje gång jag träffar en kursare som slänger ur sig orden "så jävla skönt att vara färdig, jag skall aldrig mer plugga" så blir jag lite rädd. Att hålla sig uppdaterad med de senaste rönen och den senaste forskningen borde väl vara något som alla lärare strävar efter, självmant?

Äh, jag är nog mest bara bakfull fortfarande och har lite allmän ågren.  Jag ser fram emot att börja jobba, det känns lite läskigt men mest bra. Att inte vara tvungen att ta universitetspoäng utan att enbart läsa för nöjes skull, det blir bra det. Men först några dagars ledighet till.. Lilla W har jullov fram till och med den 8:e januri och jag har bara några få dagars skola denna veckan. Det blir bra.

3 kommentarer:

Swede Hurt sa...

jo - det är läskigt att jobba

Aloha Riot sa...

Trivs du med att jobba?
Nä, inte läskigt att jobba i sig.. det tycker jag inte... men annorlunda. Däremot är nya kollegor, ny barngrupp, nya föräldrar och en helt ny förskola lite läskigt.

Swede Hurt sa...

jag trivs jättebra med att jobba.
och det är ganska trevligt att få in pengar på kontot i slutet av månaden

man bara är 'whooopeee' jag är miljonääär (not)