lördag, januari 14, 2012

Och folk frågar mig varför jag avskyr Anna Wahlgren

Vad jag varmt vill rekommendera är en liten komplott, när ni vill slippa tjata ett tag och känner för nya, friska grepp, som kan bryta den onda cirkeln. Receptet är klassiskt: man ger igen med samma mynt, fast värre. Barn behöver tränas i perspektiv och inlevelseförmåga!

Gör en tyst överenskommelse inför en middag, då alla är samlade, och sätt er mittemot varandra så ni kan se på varandra utan att titta på något barn. Och så börjar ni ge varandra tillmälen, medan ni t. ex. skickar mat till varandra eller häller upp vatten eller vad det är - i vanligt tonläge men tydligt och med sakligt eftertryck. Barnen ska undra om de faktiskt hörde rätt.

"Jävla subba", kan t. ex. din man säga rätt vänligt. "Förbannade skitbög", kan du svara i lugn ton. Han kan le snipigt tillbaka. "Pissråtta!" Och du kan returnera, tillsammans med potatisen: "Ditt feta fula arsle, stoppa upp de här i häcken så ska jag sprätta upp magen på dig!" Använd förstås gärna just de orden barnen brukar strö omkring sig, och spä på dem, om det går ...

Om någon unge försöker ingripa "hör" ni det inte, och ni tittar inte på barnen under hela det här skådespelet. Ni ska vara helt upptagna av att ihärdigt blänga på varandra. Låt tonen bli gradvis allvarligare och lite otäck. "Jag hatar dig." - "Ditt jävla CP-äckel". - "Sådana som du skulle ju fan inte få finnas. Du borde dö, ditt as!"

När ni känner att det är rätt läge, dvs allting börjar bli riktigt obehagligt, reser ni er och ser ut som om ni tänkte börja slåss, går runt till varandra och sätter verkligen igång med handgripligheter - under kontroll förstås, och med glimten i ögat er emellan; bäst att tillägga!

På en given signal avbryter ni sedan, får alla att sätta sig ner och står själva kvar, höjda över menigheten. En av er tar fram en tvål och packar nogsamt upp den och håller fram. Den andre deklarerar, med mycket lugna men stora, eftertryckliga bokstäver: "Om någon i det här huset någonsin mer använder sig av sådana här ord, som ni just har hört, och kallar folk för sådana saker, som ni just hörde, så kommer den personen få tvätta munnen med den här tvålen. Är det klart? Har alla förstått? Någon som undrar vad den här tvålen skall användas till?"

Glo på varenda unge och låt orden sjunka in. Tala sedan om att den här tvålen kommer att ligga HÄR - visa en fast, förutbestämd, väl synlig plats. Och låt den andra av er bekräfta och avsluta: "Om vi alltså någonsin mer hör någon av er - eller någon av oss - säga sådana fula saker till någon i den här familjen, kommer den personen få tvätta sin mycket smutsiga lilla mun med tvålen här."

Sedan pratar ni raskt om annat, först med varandra och strax också med barnen - urtrevligt och kärleksfullt och intresserat och glatt, som en kosntruktiv illustration till hur umgängestonen i den här familjen SKA vara. Kommentera sedan inte saken vidare. Fråga inte, förklara inte, och för Guds skull, be inte om ursäkt. Stå självklart säkra i att ni vet vad ni gör.

Mycket effektivt, kan jag försäkra. och givetvis får man - om och när så nöden kräver - använda den där tvålen! "Du vet vad som gäller, eller hur? Tråkigt, men nu är det bara att sätta igång. Varsågod, hämta tvålen!" Sedan följer man med i badrummet och ser på, medan den lilla älsklingen löddrar sig till en minnesvärd livets visdom.





Dessa råd ger Anna Wahlgren en mamma som frågar om strategier som kan råda bot på hennes svärande barn.  Och folk frågar mig varför jag inte kan med kvinnan. Jag väntar med spänning på att mitt ex av Felicia Försvann skall dimpa ner i brevlådan.

7 kommentarer:

Tristessa sa...

Och det är ju bara ett av alla sjuka misshandelstips hon lämnar.. En gång öppnade jag hennes bok för att se vad hon skriver, slumpmässig sida så där, och då handlade det om att ta stryptag på barnet i uppfostringssyfte. Blärk, jag pallade inte ens att läsa mer.

Aloha Riot sa...

Tristessa, jag vet, det är helt sjukt. Och vad som är ännu sjukare är att det är så många föräldrar som lyssnar på henne och följer hennes råd.

TeddyRdkl -DET KOMMER ÄNDÅ ALDRIG ATT HÅLLA sa...

MEN VAD FAN!?!?

sjukt obehagligt med skrämselpedagogik, hör inte det typ trettiotalet till? var fan är pedagogiken: "fråga inte, förklara inte"?!

när jag var tolv år gammal var jag på en resa till grekland med min bästa vän. vi spenderade det mesta av resan med att sola och bada och skriva ett manus på en film vi fick en idé till. den stora plotten i manuset skulle kretsa kring en omröstning i sverige år 2012 om att införa barnaga. det var en helt absurd idé tyckte vi och vi skrattade så att vi fick magknip åt denna omröstning där nejsidan skulle ledas av kristina lugn, jan guillou och di leva och ja-sidan ha bosse ringholm och carl bildt i spetsen. i och med jan björklunds tillträdande på utbildningsministerposten så känns ju denna dystopi mindre och mindre avlägsen för var dag om går...


usch! jag lider med hennes barn

Mia sa...

Fruktansvärt! Jag har aldrig och kommer aldrig förstå storheten med henne...

Apropå Anna Wahlgren fick jag som nybliven förälder tydligt förklarat av vår BVC-sköterska att just AW:s metoder absolut INTE förespråkas av BVC. Även om det var självklart för mig att ta avstånd från hennes metoder tyckte jag det var bra att de tog upp det eftersom många föräldrar TROR att hennes metoder är de absolut rätta.

Tristessa sa...

Mia, samma här, det enda bvc sa att man inte skulle läsa/lyssna på var Annas böcker. Var bara tvungen att låna hennes bok då för att se varför..

Sandy De Luxe sa...

Groteskt!

Linda sa...

Eh, ursäkta mig?? Bra tips! Verkligen! Jag ka bara föreställa mig vad barnen skulle tänka om det hela.

Jag vet en gång när jag var liten och var ute med min mormor och morfar hos vänner till dem. En av deras vänner låtsades skära halsen av min morfar. Och alla bara skrattade. Jag mådde dåligt över det jättelänge för jag visste ju inte om det var allvar.