onsdag, augusti 24, 2011

Adams äpplen

När jag är sjuk gillar jag att titta på film. Det har med andra ord blivit en del av den varan på sista tiden. Igår tittade jag på Adams äpplen och August rush. Somnade halvvägs genom den sistnämnda så där har jag inte så mycket att komma med, Adams äpplen däremot, vilken film! Jag gillar dansk film och Mads Mikkelsen är en av mina absoluta favoritskådespelare. I denna rullen spelar han en mycket speciell präst med övertygelsen ommatt han ligger i personligt fejd med djävulen själv samtidigt som han innehar en enorm kärlek och tilltro inför Gud. Till hans kyrka kommer frigivna interner som förväntas att bli habiliterade och skapa sig ett nytt liv. Nynazisten Adam är en av dessa, vid första mötet med prästen Ivan så imponerad han av hans trofasthet, något som dock övergår i en beslutsamhet att knäcka honom pch med hjälp av Jobs bok kanske han lyckas.. Bilden har jag lånat från imdb.

Inga kommentarer: