torsdag, september 29, 2011

Blossa 2011

"3N54’20.11”89W43’33” Mellanamerika. Högsommar. Temperatur: 32°C. Luftfuktighet: 87%. Vidsträckta plantager vilar i skuggan på kaffeodlingen Finca Las Delicias, El Salvador. Arabicaträd sträcker sig mot solen. Samtidigt i Sydeuropa: Eftermiddag. Lätt bris. Solmogna druvor slumrar i tunga klasar på vinodlingarnas sluttningar. Tre sorter väljs omsorgsfullt ut för att förädlas och färdas långt bort. Sverige. Temperatur: -10°C. Rimfrost. I den nordliga midvintern sker det omtumlande mötet; två vita viner bryter av mot den rundade Arabicasmaken, medan det tredje förstärker kaffets karaktär. En ny upptäckt. En förening av mörkrostad elegans och Blossa starkvinsglögg.
Sådär mystiskt och förföriskt skriver Blossa om årets glöggsmak. Årets glögg  kommer att vara smaksatt med kaffe. Arabica för att vara mer specifik. Glögg = asgott, kaffe = något av det bästa som finns. Lussekatt och kaffe  = win, pepparkakor och kaffe = win. Det kan liksom inte misslyckas! Det går ännu inte att köpa den från bolaget då den inte kommer in i sortimentet förrän den första oktober, är du riktigt sugen kan du dock förhandsboka den via Blossas hemsida. Som den sanna glögg och glühwinsucker jag är kan jag knappt bärga mig till advent och alla goda glöggsorter jag skall sörpla i mig. Mhm...

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag håller med, det låter gott. Det tyckte jag i och för sig om förra årets saffransglögg också. Den var inte god. Den smakade apa. Så jag ställer mig tveksam till årets glögg. Men jag måste ju givetvis smaka den ändå.

Aloha Riot sa...

Jag gillade saffransglöggen, men å andra sidan är jag en sucker för saffran i just juletider.. Den som jag gillat bäst hittills är den med smak av lcementin, 2009 års glögg tror jag att det var. Köpte en flaska när jag var gravid och sparade till i februari 2010..

har du några andra glöggfavoriter?